Název: Name: | Bell P-63E-1 Kingcobra | Bell P-63E-1 Kingcobra |
Originální název: Original Name: | Bell P-63E-1 Kingcobra | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.04.1945-DD.MM.1945 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1945-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 13 Sn. 43-11720 - 43-11721 a 43-11725 - 43-11735 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3311 kg | 7300 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4264 kg | 9401 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5080 kg | 11200 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,940 m | 39ft 2in |
Délka: Length: | 9,960 m | 32ft 8in |
Výška: Height: | 3,880 m | 12ft 8,75in |
Plocha křídla: Wing Area: | 23,69 m2 | 255 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 179,99 kg/m2 | 36.86 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-109 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec přeplňovaný dvoustupňovým kompresorem, vzletový výkon 1 063 kW, max. výkon 1 305 kW v h= 8 534 m se vstřikem antidetonační směsi do sání kompresoru. Vrtule čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček. | Allison V-1710-109 twelve-cylinder supercharged liquid-cooled Vee engine, rated 1,425 hp for take-off, emergency rating of 1,750 hp at 28,000 ft with water and metanol injection, driving a four-blade constant-speed propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 511 l a přídavné nádrže 2x 284 l pod křídly, pro přelety 1x 622 l pod trupem. | 107 + 28 US gallons and drop tanks: two 75 US gallon tanks under wings and ferry tank 175 US gallons under fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 660 km/h v 7620 m | 410 mph in 25000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,6 min do 7620 m | 7,6 min to 25000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13716 m | 45000 ft |
Dolet: Range: | 1166.8 km | 725 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3460.1 km | 2150 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Oldsmobile M10 ráže 37 mm v ose vrtule se zásobou 58 nábojů nebo 1x pevný kanón T31 ráže 20 mm v ose vrtule se zásobou 175 nábojů a 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm oba uloženy nad motorem po 270 nábojích 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v gondolkách pod křídly po 200-250 nábojích. Pumový náklad: pumy do hmotnosti 680 kg nebo 6x 127 mm neřízené rakety HVAR. | One fixed 1.46 inch Oldsmobile M10 cannon firing through the propeller hub with 58 rounds or one fixed 0.79 inch T31 cannon firing through the propeller hub with 175 rounds and two fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns in the upper nose firing through the prop, 270 rpg and two fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns in underwing gondolas, 200-250 rpg. Bomb load: Three 500 lb bombs or six 5 inch HVAR rockets. |
Uživatelské státy: User States: | USA Honduras | United States Honduras |
Poznámka: Note: | Další verzí Kingcobry byla Bell P-63E-1 (Bell Model 41). Tato verze měla křídlo a motor shodné s experimentální P-63D, zvětšen byl objem vnitřních palivových nádrží a nejmarkatnějším rozdílem byl návrat ke kabině automobilového typu. Plánovaná varianta P-63E-5 měla být vybavena odsouvací kabinou, upravenými ocasními plochami a křídla měla mít větší rozpětí. Tato verze byla zrušena ještě před zadáním do výroby. | The next version of the Kingcobra was the P-63E-1 (Bell Model 41). The P-63E was generally similar to the experimental P-63D, and retained the larger wing and the Allison V-1710-109 engine of the bubble-topped D. However, the P-63E-1 reverted to the standard Kingcobra framed cockpit with the car-like door on either side. |
Zdroje: Sources: | Jacek Tomalik, Bell P-63 Kingcobra, XFL-1 Airabonita, P-39 Airacobra Cz.2, Monografie Lotnicze 59, Gdańsk, Poland, AJ-Press, 2001. ISBN 83-7237-034-6. William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald & Co. (Publishers) Ltd., Sixth impression 1969, first edition 1961. ISBN 0-356-01448-7. Miroslav Šnajdr, Airacobra v amerických službách (USAAF, 1941-1944), Olomouc, Votobia, 1996, ISBN 80-7198-092-7 Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko, Olomouc, Votobia, 1996, ISBN 80-7198-091-9. L+K č. 9/1966, Václav Němeček, Letadla 1939-1945, Bell P-63 Kingcobra http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p63_7.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/p63.html http://svsm.org/gallery/p63eusaf - fotografie www.sr-71.org - fotografie archiv autora |